OrganisaatioEsteet
Organisaatioita konsultoitaessa olemme kohdanneet hyvin kirjavan joukon sellaisia myyntitehokkuuden esteitä, jotka ovat selkeästi organisaation omien erityispiirteiden synnyttämiä.
Kun organisaatio on se perusta jolle kaikki sen toiminta rakentuu niin tehostamis- ja kehittämistoimet jotka kohdistuvat myyjiin eivät tuota toivottua tulosta ellei ”perusta” ole kunnossa.
Havaitsemamme organisaatioesteet voidaan ryhmitellä seuraaviin osa-alueisiin joista alla kuvattu joitakin piirteitä:
Kulttuuri
- Organisaatiossa on ryhmittymiä, joilla keskenään hyvin erilaiset kulttuurit.
- Nykykulttuuri on historian synnyttämä. Ei ole rakennettu myyntipainotteista yrityskulttuuria.
- Organisaatio ei hyödynnä kaikkea yrityksessä olevaa potentiaalia, osaamista, välineitä, järjestelmiä ja innostusta. Palkitsemisjärjestelmä ei tue tavoitteita ja strategiaa.
Rakenne ja järjestelmät
- Myynnin tehokkuutta vähentää se, että organisaation rakenne ei palvele myynnin tarpeita. Tulosyksiköt kilpailevat keskenään, eikä puhalleta yhteiseen hiileen.
- Tuotekeskeinen organisaatio aiheuttaa ongelmia toiminnassa ja samaa asiakasta hoitaa monta asiantuntijaa.
- Kukaan ei hallitse kokonaisuutta.
Strategia
- Markkinointi ja myynti eivät ole toiminnan ”veturit”.
- Toiminta on peräpeiliin katsomista ja se ei perustu tavoitteelliseen suunnitteluun.
- Myynnin tulosta mitataan vain myynnin volyymilla. Käyntien ja uusasiakkaiden määrä eivät ole seurannan kohteena.
- Myynnin painopiste on kaupan päättämisessä (punainen käyrä) eikä asiakaskontaktien synnyttämisessä (vihreä käyrä).
- Toiminnan strategiat ja resurssit eivät ole tasapainossa.
- Halutaan kasvattaa myyntiä, mutta keskitytään kustannusten karsimiseen.
Viestintä
- Johdon tahdonilmaisu ei ole kaikkien tiedossa selkeänä ja kirkkaana.
- Toiminta ei ole johdonmukaista eikä perustu valittuun strategiaan.
- Taktisia myyntisuunnitelmia ei tehdä ja toiminnan voittoja sekä tappioita ei analysoida.
- Toiminta ei ole johdonmukaista ja jämäkkää. Seuranta on olematonta eikä osata vaatia.
Resurssit
- Myynnin esimiehet eivät tue myyjiä ja käyttävät työajastaan vähemmän kuin puolet asioiden yhdessä tekemiseen.
- Rekrytointien laatuun ei panosteta riittävästi, ja nimitykset tapahtuvat väärillä perusteilla.
- Myyjien kanssa ei käydä kehityskeskusteluja, tai niiden laatu on huono.
- Myyjiä ei kannusteta kehittämään itseään.
- Yrityksen energiat hajoavat. Myyjät eivät pelkästään myy ja johtajat eivät pelkästään johda.
» MITÄ TEHDÄ?
|