Etusivu
Yritys
Ideologia
Tuotekonsepti
TYÖKALUT
VALMENNUSPROSESSIT
Contrakt - sopimus tulevaisuuden toimenpiteistä
Coukku - yrityksen kulttuurin voi tarttua
Colttu - sovittamisen haasteet
COPPA - pääperiaatteet
Lähiverkosto
Yhteydenotto
CONTTORI
Ajankohtaista

OrganisaatioEsteet

Organisaatioita konsultoitaessa olemme kohdanneet hyvin kirjavan joukon sellaisia myyntitehokkuuden esteitä, jotka ovat selkeästi organisaation omien erityispiirteiden synnyttämiä.
Kun organisaatio on se perusta jolle kaikki sen toiminta rakentuu niin tehostamis- ja kehittämistoimet jotka kohdistuvat myyjiin eivät tuota toivottua tulosta ellei ”perusta” ole kunnossa.
Havaitsemamme organisaatioesteet voidaan ryhmitellä seuraaviin osa-alueisiin joista alla kuvattu joitakin piirteitä:

Kulttuuri

  • Organisaatiossa on ryhmittymiä, joilla keskenään hyvin erilaiset kulttuurit.
  • Nykykulttuuri on historian synnyttämä. Ei ole rakennettu myyntipainotteista yrityskulttuuria.
  • Organisaatio ei hyödynnä kaikkea yrityksessä olevaa potentiaalia, osaamista, välineitä, järjestelmiä ja innostusta. Palkitsemisjärjestelmä ei tue tavoitteita ja strategiaa.

Rakenne ja järjestelmät

  • Myynnin tehokkuutta vähentää se, että organisaation rakenne ei palvele myynnin tarpeita. Tulosyksiköt kilpailevat keskenään, eikä puhalleta yhteiseen hiileen.
  • Tuotekeskeinen organisaatio aiheuttaa ongelmia toiminnassa ja samaa asiakasta hoitaa monta asiantuntijaa.
  • Kukaan ei hallitse kokonaisuutta.

Strategia

  • Markkinointi ja myynti eivät ole toiminnan ”veturit”.
  • Toiminta on peräpeiliin katsomista ja se ei perustu tavoitteelliseen suunnitteluun.
  • Myynnin tulosta mitataan vain myynnin volyymilla. Käyntien ja uusasiakkaiden määrä eivät ole seurannan kohteena.
  • Myynnin painopiste on kaupan päättämisessä (punainen käyrä) eikä asiakaskontaktien synnyttämisessä (vihreä käyrä).
  • Toiminnan strategiat ja resurssit eivät ole tasapainossa.
  • Halutaan kasvattaa myyntiä, mutta keskitytään kustannusten karsimiseen.


Viestintä

  • Johdon tahdonilmaisu ei ole kaikkien tiedossa selkeänä ja kirkkaana.
  • Toiminta ei ole johdonmukaista eikä perustu valittuun strategiaan.
  • Taktisia myyntisuunnitelmia ei tehdä ja toiminnan voittoja sekä tappioita ei analysoida.
  • Toiminta ei ole johdonmukaista ja jämäkkää. Seuranta on olematonta eikä osata vaatia.

Resurssit

  • Myynnin esimiehet eivät tue myyjiä ja käyttävät työajastaan vähemmän kuin puolet asioiden yhdessä tekemiseen.
  • Rekrytointien laatuun ei panosteta riittävästi, ja nimitykset tapahtuvat väärillä perusteilla.
  • Myyjien kanssa ei käydä kehityskeskusteluja, tai niiden laatu on huono.
  • Myyjiä ei kannusteta kehittämään itseään.
  • Yrityksen energiat hajoavat. Myyjät eivät pelkästään myy ja johtajat eivät pelkästään johda.
» MITÄ TEHDÄ?



 
  Concess Oy www.concess.fi